Nowa usługa!
za pomocą amerykańskiego urządzeniaPro Cut 9 | HPA-AUTOSERWIS
|
Doważanie kół na samochodzie
Drgania na kierownicy podczas jazdy
często świadczą o niewyważeniu kół,
więc trzeba jak najszybciej
odwiedzić serwis.
Jednak w wielu przypadkach wyważanie nic nie zmienia i wówczas jedynym ratunkiem jest doważenie kół na samochodzie, bez odkręcania ich z piasty.
Drgania na kierownicy nie muszą występować przy każdej prędkości, mogą się pojawiać tylko w pewnym zakresie prędkości.
Zdarza się, że ponowne wyważanie kół nie przynosi żadnej poprawy, gdyż koło założone na wyważarkę stacjonarną jest prawidłowo wyważone. Powodem takiego stanu może być sposób mocowania koła na wyważarce i w samochodzie. Na wyważarce felga jest mocowana przez stożek, natomiast w samochodzie śrubami i jeśli felga jest nieco krzywa, wystarczy to do powstania niewielkiego niewyważenia. Jeśli np. nastąpi przesunięcie osi obrotu o 0,1 mm spowoduje to niewyważenie około 10 gramów, a przy prędkości powyżej 100 km/h urasta ono już do kilku kilogramów! Również nierównomiernie dokręcone koło powoduje efekt niewyważenia. Aby zniwelować te wszystkie błędy trzeba doważyć koło przykręcone już w samochodzie.
Należy pamiętać, że doważanie kół jest czynnością uzupełniającą klasyczne wyważanie kół, gdyż likwiduje tylko niewyważenie pionowe, a więc eliminuje błędy dokręcenia i brak współosiowości.
W ten sposób usuwa się także niewyważenie
tarczy hamulcowej i piasty koła.
Metodą tą nie można zlikwidować niewyważenia bocznego, które z kolei skutecznie likwiduje się na statycznych wyważarkach.
W jadącym samochodzie oprócz koła wirują jeszcze tarcza hamulcowa lub bęben, piasta i kołpak. Jeśli niewyważenie tych elementów się zsumuje, to powstaje duża masa, która rośnie wraz ze wzrostem prędkości jazdy. Im większa prędkość tym niewyważenie większe. A to oprócz pogorszenia komfortu jazdy powoduje także zmniejszenie bezpieczeństwa jazdy, gdyż spada przyczepność kół. Ponadto cierpi na tym także podwozie, następuje szybsze zużycie opon, łożysk i zawieszenia.